Інтелектуальна гра
Літературний диліжанс
Мета: перевірити
знання, уміння й навички учнів у засвоєнні літературних творів, розвивати
кмітливість, спостережливість, винахідливість, творчі здібності школярів,
виховувати любов до книги.
Обладнання:
портрети відомих казкарів, ілюстрації до їх творів, картки-листи
із завданнями, предмети для літературного аукціону, скринька, мікрофон, диск
із записом пісень, конверти із фрагментами пазлів, ілюстрації до казки).
ХІД
ГРИ
Ведуча. У деякому
царстві, у деякій... О Господи, про що це я, де я? Я ж чарівниця, і моє
завдання розповідати казки. Але сьогодні я буду ведучою інтелектуальної гри
«Літературний диліжанс». У деякому царстві, у деякій школі жили і навчалися маленькі чарівники — учні .
Якось вирішили вони краще пізнати життя, себе показати та інших навчити...
Снип-снап-снуре, пурре-базелюре! Тсс! Починаємо!
(Звучить музика, входять команди.)
Команди сьогодні непрості, а казкові, і назви в них казкові, і
девізи.
Зустрічайте, на наш «Літературний диліжанс» прибуло 2 команди:
команда «Хлопчики-Мізинчики», девіз: «Малий, та вдалий» та команда «Василини
прекрасної», девіз:,«Краса врятує світ». Судити нашу гру будуть справжні
Магістри Чарівних Наук — журі.
1.Станція «РОЗМИНКА»
Установіть відповідність між іменем казкаря, країною, де він
проживав, і його твором.
За кожну правильно встановлену
відповідність — 2 бали (максимальна кількість балів — 6).
2.Станція «ХТО ПРИСЛАВ ТЕЛЕГРАМУ?»
Ведуча. Коли я
збиралася до вас на гру, листоноша приніс мені 6 листів. Дуже прошу вас допомогти їх прочитати.
Перед нами листи від літературних героїв. У своїх
листах вони розповідають про себе, своїх
друзів, своє життя. Але все одно хочуть одного: щоб ви вгадали їх імена, імена
друзів і, звичайно, імена тих, хто подарував герою літературне життя — імена
письменників. Для
кожної команди прийшло по два
листа.
За правильну відповідь команди отримують по 1 балу.
Лист 1 "Я
мала чудового
друга. Ми жили у великому місті в двох
суміжних будинках. Ми любили квіти і вирощували троянди у великих дерев'яних
ящиках. Але одного разу холодна істота викрала мого друга. Я довго шукала його, іноді
ризикуючи життям, у садку жінки, яка знала чари, або у лісових розбійників.
Та все ж таки я перемогла, завдяки своїй любові і, звичайно,
допомозі добрих людей. Хто я? Хто мій друг і як звати людину, яка вигадала історію про нас?”( Герда, Кай, Г.Х.Андерсен
"Снігова королева").
Лист 2 “Я —
напівбог Греки дуже шанували мене. Народився я в сім’ї смертних людей, але
батьком моїм був сам верховний бог — Зевс. Але з волі його дружини я знаходився
під владою кволого, хворобливого і злостивого царя. Саме він наказав мені
здійснити ті справи, які дали мені свободу і зробили моє ім'я безсмертним.
Назвіть мене? А може і мої справи пригадаєте?” (Геракл, його 12 подвигів).
Лист 3 "Мені соромно за себе. Але це правда. Спочатку я був
пихатий і бездушний.
Я, навіть, відштовхнув від себе найріднішу людину
на світі. За такий гріх я був наказаний бридкою зовнішністю.
Я довго спокутував свій гріх, навчився допомагати людям, жертвувати собою
заради інших. Я знайшов найдорожчу людину на землі, і вона пробачила мене. Хто я? А хто мій літературний батько?" (Хлопчик-зірка, О.Уайльд).
3.Станція «ІНТЕЛЕКТУАЛ»
Командам потрібно
впізнати твір, уривок з якого готували їх суперники.
За правильну відповідь команда
отримує 2 бали.
Ведуча. У багатьох казках герої загадували один
одному загадки, і часто від відгадки залежали їхня доля та життя. Уміння
відгадувати загадки вважалося ознакою мудрості.
4. Станція «ПІСЕННА»
Команди мають відгадати казку, назвати її автора та
персонажів, які виконують пісню. Правильна
відповідь оцінюється у 3 бали. Звучать пісні із мультфільму «Бременські музиканти» та кінофільму
«Казка про Червону
Шапочку».
5. Станція «СЛІДОПИТ»
Ведуча. Поки ви співали,
я знайшла скриньку з речами. Назвіть персонажів, яким належать ці предмети.
За правильну відповідь ви отримуєте
1 бал.
Троянда
(Герді), обручка
(пасербиці), дзеркало (цариці),
золотий ключик (Вуратіно),
варення (Карлсону), чоботи (коту).
6. Станція «СТВОРИ ШЕДЕВР»
Ведуча : ви отримали конверти, у кожному із них пазли. Складіть їх
і створіть рекламу казки, ілюстрацію до якої ви отримали.
Максимальна кількість балів — 5.
7.
Станція "КАРТИННА ГАЛЕРЕЯ”.
Ми на станції "Картинна галерея”. А завдання, яке нам
приготувала ця станція, дуже просте. Згадайте твори, до яких намальовані
ілюстрації.
За кожну правильну відповідь — 1
бал.
Рекомендації. У кожного
вчителя літератури, який постійно дає завдання учням показати своє уявлення про
твір у вигляді малюнка, завжди є ціла колекція малюнків до майже всіх творів,
які вивчаються на уроках зарубіжної літератури. Вчитель у грі використовує ту
кількість малюнків, яку вважає за потрібне.
8. Станція «УБОЛІВАЛЬНИКІВ».
Ведуча. У той час,
коли наші команди створюють свої шедеври ми складемо казку. Користуючись
прийомом «Мікрофон», додавайте по одному реченню. Ось початок казки: «В одному
із міст казкової країни по сусідству проживали Попелюшка та Білосніжна...»
(Уболівальники
складають казку.)
Ведуча.
Цікаву казку ми склали, а що ж запропонують нам наші команди?
9.
Станція "ВІДОМА".
Цікава зупинка нашої
літературного диліжансу— "Відома". Бути відомим нелегко. Всі про тебе
все знають. Чи справді це так? Перевіримо? Перед вами портрети
відомих зарубіжних письменників. Я буду задавати питання, а команди відповідають,
біографія якого із вказаних письменників має такі факти.
Ваші правильні
відповіді оцінюються в 1 бал.
На дошці портрети Д. Свіфта, Г. X. Андерсена, О. С. Пушкіна, Ч.
Діккенса.
Запитання до
портрета Д. Свіфта.
1.
Видатний
англійський письменник-сатирик.
2.
У 1694 році
за сімейною традицією прийняв сан священика і отримав парафію в Ірландії.
3.
Був не
тільки відомим письменником, але і політиком, який у своїх памфлетах відстоював
ідею політичної та економічної незалежності Ірландії.
Запитання до
портрета Ч. Діккенса.
1.
Разом з
сім’єю та батьком потрапив до боргової в'язниці.
2.
Підписував
свої репортажі в газеті дивним ім'ям "Боз”.
3.
Притримуючись
традиції, написав до Різдва згарку "Різдвяні оповідання".
Запитання до
портрета О. С. Пушкіна.
1.
Його дідом
по лінії матері був негр із африканського князівського роду, і звали діда —
Абрам Ганнібал.
2.На створення одного з
найвідоміших творів надихнула поїздка до Києва та легенда Київської Русі.
З. Писав літературні казки у віршах.
Завдання до
портрета Г.Х.Андерсена.
1.
У 15-річному
віці з мізерною сумою грошей приїхав до
Копенгагена з мрією про театр.
2.
Був обраний
почесним громадянином рідного міста Однесе (Данія).
3.
Писав твори,
у яких казкове і повсякденне перепліталося з вишуканою простотою; твори, де головними
героями є прості люди, а не красуні-принцеси чи силачі-богатирі.
10.
Станція "ПОЕТИЧНА".
Ми з вами на станції "Поетична". Від вас, як майбутніх
поетів, вимагається небагато. Перед вами уривки із відомих поетичних творів. Ці
уривки із значними упущеннями. Уявіть себе великими майстрами слова, згадайте
і допишіть слова, які випущені.
За правильно виконане завдання —2 бали. Час
виконання — 1 хвилина.
11.
Станція
«РОЗПІЗНАЙКА».
Що ж це за
станція така? І що чекає тих учасників, які зупинились саме на цій станції?
Отже, перед вами не написані імена літературних героїв. Вам необхідно,
виходячи із коментарів ведучого, точно називати героя, про якого іде мова. Правильна відповідь — 1 бал.
Імена: ЛЕМЮЕЛЬ
ГУЛЛІВЕР, ПРОМЕТЕЙ, АХІЛЛ, МЮНХАУЗЕН.
До образу Гуллівера:
- Отримав освіту хірурга, а ще вивчав навігацію
- Має ще ім'я Квінбус Флестрін і титул "нардака”.
- Здійснив 4 подорожі, про які докладно розповів.
До образу Прометея:
- Вдихнув він у первісну людину душу, збудив її розум і навчив мистецтв, читання і письма, приручати тварин і лікуватись від хвороб.
- Допоміг Зевсові у боротьбі з титанами, яких, за його ж порадою, Зевс скинув до надр Тартару.
- Викликав гнів всевладного Зевса і був жорстоко покараний: прикутий до скелі на довгі роки.
До образу Ахілла:
- Син богині Фетіди і смертного царя Пелея.
- Виховав його кентавр Херон.
- Йому судилося вмерти на цій війні, але ця війна зробила його ім'я безсмертним. Бо кращого воїна годі було шукати, хоч і мав цей воїн вразливе місце.
До образу Мюнхаузена.
- Його вважають невтомним фантазером і вигадником, а друзі дали йому жартівливий титул "Король брехунів".
- Говорять, що у нього був реальний прототип — барон.
- Він вміє і знає все на світі, виходить сухим із будь-якої ситуації, ніколи не сумує, тобто завжди "на коні", вірніше на "півконя» .
Підбиття підсумків гри.
Вручення нагород.
Немає коментарів:
Дописати коментар